Archive for juli, 2015

Plitvice lakes

torsdag, juli 30th, 2015

På torsdagen gjorde vi en utflykt till naturreservatet Plitvice. Ett helt underbart ställe med fler än 60 små sjöar och mer än 100 vattenfall.

FB_IMG_1438532735835

Det tog drygt 3 timmar med just dit och vi hade med oss en egen guide som hjälpte oss igenom delar av naturreservatet. Skulle man se hela reservatet skulle man få tillbringa flera dagar där.

FB_IMG_1438532719903

Tyvärr var det lite sämre väder denna dag och eftersom det här låt uppe i bergen så var temperaturen lägre än vad våra kroppen numera är van vid så vi frös granska ordentligt stundtals.

FB_IMG_1438532745095

Lata dagar i solen

onsdag, juli 29th, 2015

Vi har haft ett par riktigt härliga lata dagar på stranden. Inte gjort mer än att sola, bada, dricks och äta.

FB_IMG_1438199773527

Det blir väl si så där 10-15 dopp / dag för oss vuxna. Barnen ligger ju i mest hela tiden. Jag har lyssnat på ljudbok och njutit i solen och skuggan.

FB_IMG_1438199783815

På kvällarna har vi tagit det lugnt. Igårkväll hade vi lite filmkväll ute i värmen.

FB_IMG_1438199788614

Måndag 27/7

måndag, juli 27th, 2015

idag för en vecka sedan lämnade vi Sverige. Vilket också innebär att idag om 3 veckor börjar vi jobba.

idag fixade jag en bättre plats här på campingen. En större och rakare. Allt blir så mycket bättre då. Thea var ner och köpte nybakade baguetter vid stranden och sen satt vi ute och käkade. Fantastiskt.

FB_IMG_1438171568798

Sen fick jag en sån där fixarlust som bara infinner dig ibland. Så jag stack iväg och diskade 2 dagars disk och sen blev det lite tvättning av kläder medan de andra hängde på stranden. När jag väl kom ner på stranden kom molnen. Det gjorde iofs inget. Jag låg på stranden och lyssnade på ljudbok och sov omvartannat. Så himla skönt trots att solen inte lyser. Men måste nog erkänna att nu saknar jag solen efter att inte ha befunnit mig i den på 2 dagar. Dock har det varit väldigt bra för tjejernas hud att få vila lite från solen.

ikväll har vi bara grillat och tagit det lugnt. Får nog fortsätta så. Å imorgon hoppas vi på lite sol på våra kroppen igen.

Söndag 26/7

söndag, juli 26th, 2015

Enligt väderprognosen skulle det bli sämre väder idag så vi bestämde oss för att flytta 15 mil nordost till en ö i Adriatiska havet som heter Krk. Vi inriktade oss på en camping som heter Jetzevac. Den campingen har blivit utsedd till Kroatiens bästa för nått år sedan. Dock fick vi (enligt oss) en helt värdelös plats. Men jag hade en plan. Att kliva upp tidigt imorgonbitte och haffa åt mig en bättre plats av nån av de som checkar ut. Detta är nått som min far lärt mig – att leta bättre platser nästa morgon. Tack älskade pappa?

Nu ikväll promenerade vi in till staden Krk som bara ligger nån km från campingen. Vi käkade på en av alla de restuarunger som ligger i hamnen. Det var otroligt mycket folk som rörde sig där och mysigt med allt som hände där nere på kvällen. Dock är det inte (längre) så billigt att äta och leva här, iallafall inte i turistorterna. Vår middag gick på 800 Kona vilket är ca 1066 SEK. Då åt vi alla 4 från vuxenmenyn. Jag och P delade på en flaska vin samt Tt vi drack en appretiffe före maten åsså drack tjejerna 2 drickor var. Dock billigare än i Sverige men dyrare än vad vi tänkt oss.

nu är det dags Tt kolla lite film och sen ska jag upp tidigt imorgonbitte och roffa åt mig världens bästa plats.

Aquacolors Porec

lördag, juli 25th, 2015

Idag har vi besök Porec aquapark som är en helt ny park full med vattenrutchkanor av olika slag. Parken hade premiäröppning i maj i år.

FB_IMG_1438171558628

Här fanns ju det mesta i vattenlek-väg, allt från Europas längsta vattenrutschkana till diverse höga, branta, stora och breda vattenrutchkanor åsså poolen vågmaskin.

Sjölv har jag skrikithalsmandlarna ur min egen hals och trumhinnorna ur barnens öron. Thea vägrade till slut åka med mig. Jag för ju sån grym panik när det går lite för fort, blir mörkt eller jag på annat sätt tappar kontrollen.

Tyvärr hade Maja bränt sig lite för mycket på ryggen för att kunna åka allt. Hon har fått bada med tröja på idag och så fort hon varit uppe på land hade hon fått ligga i skuggan. Åsså har vi smörja, smörjt och smörjt. Ska försöka få tag på kylbalsam till ikväll.

Fantastiskt rolig dag här på Aquacolors iallafall som jag rekommenderar alla som är i Porec att göra. Inträde gick på 580 Kona för en familje på 2 vuxna och 2 barn (ca 775 SEK).

Fredag

fredag, juli 24th, 2015

Idag var det lite disigt på fm, med betoning på lite. Både Thea och Maja är ganska brända på axlar och rygg trots att vi smörjer dem med solskyddsfaktor 50 flera gånger per dag. Men så ligger de ju i vattnet konstant och antingen snorklar eller leker på sina flytmdrasser och ringar. Enda gången vi kan locka upp dem är när det är dags att äta. Å hittills är det pannkaka med noisette som gällt till lunch.

FB_IMG_1437895965423

Idag har tjejerna härjat runt på en megastor uppblåsbar ”borg” ute i havet. Så numera har Maja blandat upp sik brända hud med en massa skrapsår på magen och knäna efter att ha dragit sig upp på borgen efter varje gång hon ramlat ner.

FB_IMG_1437896126618

Nu på kvällen har vi varit ganska ”spak” allihopa och mest legat och vilat sen vi kom tillbaka till husbilen. Dagen middag intogs vid 21 – tiden i form av yoghurt och smörgås. Det var allt vi orkade göra. Imorgon väntar Porec aquapark.

Kroatien

onsdag, juli 22nd, 2015

Idag strax efter lunch anlände vi till Kroatien. Värmen mötte oss med en käftsmäll som vi absolut inte var beredd på. Vi bor på förmodligen världens största camping (å ev. dyraste också), men så finns det typ allt här. Å bara nån km bort ligger det ett aqualand med Europas läääääängsta vattenrutschkana. Får nog bli ett besök där senare i veckan.

FB_IMG_1437596705881

Idag har vi mer installerat oss. Tog en sväng ner till havet och poolen och badade lite. Det är så sjukt varmt här så man nästan får panik ibland.

Österrike och Alperna

tisdag, juli 21st, 2015

Österrike är galet vackert och galet varmt. Vi har kört över Alperna idag. Det är så fint här att varken bilder eller ord beskriver det rättvist.

FB_IMG_1437508293686

Vi stannade för att köpa en glass. Hann knappt äta upp den innan den smälte och rann ner över våra händer. 32,6 grader i skuggan visar termometern.

Försöker förklara för tjejerna hur vackert det är men de är föga imponerad av landskapet. Själv är jag så till mig av det vackra så jag skulle kunna kissa i trosorna.  Här måste jag semestra nån gång mer än att bara passera.

FB_IMG_1437508306456 FB_IMG_1437508313786

Vi har stannat på en camping några mil från Village, ”terrassen camping”. Mitt ibland alla berg och precis vid en alp-sjö. Vi började med ett dopp direkt. Sen har vi grillad korv och hamburgare och nu ikväll tog vi en kvällspromenad bredvid sjön in till byn. Fantastiskt vackert.

Att resa med barn

tisdag, juli 21st, 2015

Förmågan att sova i bilen brukar små barn ha men med åldern försvinner den mer och mer. Från ca 4 års ålder upplever jag att barnen håller sig vaken mer och mer. Dock inser jag nu att ju närmare tonåren barnen kommer desto mer ökar förmågan att kunna somna igen, var som helst och hur som helst i bilen. Enda kravet verkar vara ett par hörlurar i öronen.

Thea har sovit sig igenom större delen av vår resa. I och för sig är autobahn i Tyskland lika upphetsade som en livlös blöt katt. Men ibland vaknar hon till och vill ha mat och ibland överraskar hon med att se ett par avsnitt av Vänner på Ipaden eller en film innan hon somnar igen.

Maja däremot sover bara på natten. Dagtid under resan blandar hon aktiviteter som ljudbok, film, rita, lyssna på musik, sjunga högt med hörlurar i öronen och spela spel. Aldrig ett gnäll om att det är tråkigt utan alltid glad och positiv. Ibland önskar jag att man fick kliva in i hennes hittills bekymmerslösa värld å bara få vara. Hon lever efter mottot ”det blir som det blir”.

Hof i Tyskland

måndag, juli 20th, 2015

6.40 ringde klockan imorse. Vi hade sovit utanför IKEA och Stadium i Malmö. Lång resdag framför oss. Målet idag var Hof i Tyskland och dit var det 75 mil från Malmö.

FB_IMG_1437370981422

Öresundsbron är alltid härlig att köra över.  Då lämnar man liksom Sverige bakom sig. Tänk vad nära skåningarna har till Europa medan vi måste lägga nästan 2 dagar på att ta oss bara igenom Sverige.

2 timmar senare var vi nere i ??? och skulle ta färjan över till Rostock i Tyskland. Naturligtvis missade vi precis en färja och gick vänta drygt en timme på nästa men då passade vi på att väcka barnen som somnat om samt käka lite frukost innan vi gick köra ombord. 1090:- gick färjan på för 4 personer och husbil.  2 timmar tog färjan och vi passade på att ladda lite mobiler och Ipad’s sant att shoppa lite godis och alkohol i border shopen ombord.

13 timmar efter uppstigning landade vi på en ställplats strax utanför Hof. Här var det utlovat ström, vatten, VC och wifi. Strömmen var en skarvsladd som dragit ut genom ett fönster och wifi fick man gå 50 meter till ett Värdshus. Men det funkar kanon. Vi betalar 11 euro för plats, ström, vatten och el.