Archive for augusti, 2015

Slut på semester

lördag, augusti 22nd, 2015

Vår semester är nu slut och därmed kommer det inga fler blogginlägg förrän nästa resa. Dock dröjer det nog inte allt för länge. See you!

Sverige

torsdag, augusti 13th, 2015

Igårkväll tog vi nattfärjan från Gdynia till Karlskrona. Kl 21 gick färjan.
Vi shoppade i på taxfree-butiken sen käkade vi lite innan vi kröp in i vår hytt.
Hytten låg på däck 2 (precis under bildäck) och var nog inte renoverad sedan stan brann. Men det gick alldeles förträffligt att sova där.

FB_IMG_1439451054705

Vi somnade vid midnatt och imorse när vi vaknade kl 08 var vi nästan framme i Sverige. Fantastiskt smidigt sätt att resa på. Sova liksom.

Nu väntar några dagar på Öland tillsammans med big – brother familjen.

Sopot

måndag, augusti 10th, 2015

Vi har haft några lata dagar här i Sopot. Det fina vädret fortsätter att förfölja oss men här i Polen är medeltemperaturen 10 grader lägre än i Kroatien och betydligt mer hanterbar. Dessutom blir det kallt på natten vilket innebär att man sover som en prinsessa och slipper vakna som om man precis gått i mål efter ett hårt träningspass.

Pether fyllde ju år också. 42 tydligen. På dagen var vi iväg till ett aqualand här i Sopot. Vi var väl inte jätteimponerad men säkert också ganska svåra att imponera på efter vårt besök på aqualand i Porec, Kroatien. Men vi spenderade iallafall dagen där och det var helt ok.

På kvällen  gick vi strandpromenaden in mot centrum och åt på en helt underbar italiensk restaurang. Det blev tapas till förrätt, pasta till varmrätt och pannacotta till efterrätt och allt sköljdes ner med en flaska prosecco. Lovely!!

FB_IMG_1439322815556

Shopping i Polen

söndag, augusti 9th, 2015

Vi tog snabbtåget till Gdynia och klev in på shoppingcentret Riviera. Nu snackar vi shoppingcenter – 70.000 kvm med över 250 butiker.

Vi var där I 8 timmar och brände i genomsnitt 1000 spänn i timmen. Hann väl med ca en tiondel av alla butiker. Oh my god we are in heaven!

Vi käkade lunch på en gudomligt god italiensk restaurang där inne. Jag tog nån pasta i tomatsås och ett glas presecco.

sopot i Polen

lördag, augusti 8th, 2015

Nu har vi förflyttat oss till Polen.
Tidigt på fredagsmorgonen, kl 06, påbörjade vi vår resa norrut. Vi körde ca 75 mil igår och övernattade i Tjeckien inatt. Imorse körde vi de resterande 70 milen hit till Sopot I Polen.
Det har gått jättebra att åka i 2 dagar. Det bästa när vi kliver upp så tidigt på morgonen är att tjejerna som ar om när de satt sig på sin plats och sover ofta bort 3 timmar direkt.

FB_IMG_1439071535946

Ikväll tog vi en promenad in till Sopot och käkade middag på en sushi – restaurang som hette ”avocado”. Fantastisk sushi som rekommenderas varmt om ni är i området.

FB_IMG_1439071553446

Krk

torsdag, augusti 6th, 2015

Vi har haft en underbar vecka här på camping Krk. Jag tycker hittills att denna camping varit den allra bästa av de 3 campingar vi har bott på här i Kroatien.

Vädret har varit fantastiskt och temperaturen på dagarna har legat uppåt 36-37 grader och på natten sjungit till 29 grader. Det är fantastiskt med sol men nu är vi faktiskt ganska mättade på sol och värme, iallafall den här kraftiga värmen. Det rinner ständigt om en och man letar skugga för att orka andas. Men visst det har varit alldeles fantastiskt att få ladda batterierna men nu är vi fulladdade och imorgon drar vi norrut.

Vi börjar med att köra till Tjeckien och Brno imorgon för att sedan fortsätta upp till Sopot I Polen på lördag. I Polen har det varit samma skitväder som i Sverige hela sommaren så förhoppningsvis får vi lite svalka där.

Kroatien har varit ett fantastiskt land att semestra i. Vädret, havet, restaurangerna, campingarna ja allt! Misstänker att det inte är sista gången vi semestrar i detta land.

Värme

tisdag, augusti 4th, 2015

Idag är det för varmt… försöker skydda mig i skuggan. Please ge mig lite vind eller moln eller nått….

camping Krk

söndag, augusti 2nd, 2015

Vi har åter igen flyttat oss. Inte så långt denna gång. Bara 3 km bilväg eller rakt över bukten till en ny camping, ”camp Krk”. Här fick vi en fantastisk plats trots att vi inte förbokat.  Den ligger precis vid havet och vi kan se in mot staden som ligger en bit bort.

Den här campingen har verkligen allt och lite till; hav, pool, restauranger,  barer, marker,  frukt- & grönt affär, brödbutik med nybakat bröd hela dagen, popcorn- &sockervaddsaffär mm mm. Vi stortrivs.

Vi blir nog kvar här till på fredag då vi börjar dra oss norrut mot Polen. Polen som haft ssamma skit väder som Sverige denna sommar verkar få finväder lagomt tills vi anländer.