Archive for oktober, 2013

Flätor

torsdag, oktober 31st, 2013

Idag har tjejerna gjort flätor.

Thea gjorde bara flätor på ena sidan.
5 flätor blev det för 100 baht (ca 20 kr)

Maja gjorde flätor i hela håret.

Hon satt stilla i nästan 2,5 timme. Tålamod hade hon helt plötsligt. 500 baht för hela håret (ca 100 SEK).

När vi satt där i hyddan passade Pether på att ta massage och jag manikyr. Plötsligt kom värsta regnovädret. Det spöregnade, blixtrade och dundrade precis ovanför oss. När vi var färdiga hade regnet upphört och det var åter igen badväder. Det svänger väldigt snabbt här nere!

Kackerlackor

onsdag, oktober 30th, 2013

Så har ju då stött ihop med mina värsta mardrömmar – kackerlackorna! Ni som känner mig vet att jag är rädd för allt som sorteras under kategorin ”djur”. Här nere tog det nästan 4 dagar. Jag har ändå sprutat bugs-spray i alla möjliga tänkbara avlopp, hål eller andra kryp-in.

Idag när jag fick se den i vår dusch ville jag skrika, hoppa och allmänt tillkalla hjälp. Han låg i och för sig på rygg och såg ganska död ut men plötsligt rörde han på ett ben. Blixt-snabbt högg jag åt mig buggs-sprayen och sprayade halva flaskan på honom så han gled över duschgolvet av trycket från flaskan. Sen tog jag lite ”myggA” och avslutade sist med solkräm med skyddsfaktor 25! Så diskret som möjligt gled jag förbi tjejerna, viskade vad som hade hänt i Pethers öra för att sedan deklarera för personalen på resorten vad jag nyss sett i vårt badrum.

Jag hade förväntat mig uppskärrade miner, folk som skulle komma springande och så. Farbrorn kollade lite på mig, letade i mycket lugn takt efter bön spray som han först inte hittade sedan följde han med Pether in i vårt rum. Han tittade på kackerlackan och skrattade ”it’s dead”, tog upp den med handen och gick.

Nu har jag åter igen sprayat med min bugs-spray. Hoppas slippa ser fler av dessa hemska smådjur…

Onsdag 30/10

onsdag, oktober 30th, 2013

Idag blev det som vanligt sol och bad på fm, men idag försökte vi hålla oss mer i skuggan. Vi är alla lite brända efter igår. Det går nästan inte att vara i solen. Som tur var kom det lite moln idag iallafall. Vid 15-tiden kom det en regnskur då tog vi en taxi in till byn för lite shopping. Nån klänning, lite byxor och några saronger blev det. Vi tog en tuk-tuk hem. En äldre kvinna skulle köra oss. Hon gjorde förmodligen sin första dag på jobbet alt. Samhällstjänst. Tuk-tuken, som jag misstänker var tillverkad på tidigt 40-tal var så skraltig att vi efter ca 100 meter fick omorganiser oss så vikten blev mer jämn annars skapade tuk-tuken i backen. Hon kunde heller inte starta den själv utan en annan fick komma och starta den åt henne. När vi åkte skrattade alla åt henne när hon kom körande. Spännande var det, å lång tid tog det för hon körde vääääldigt långsamt…

Nu ska vi duscha sen blir det nog middag här på Dr Lanta. Det blir snabbt svart här. Vi brukar gå in när det börjar skymma och när vi duschat och bytt om är det kolsvart.

Lite bilder

Tisdag 29/10

tisdag, oktober 29th, 2013

Vi har nog ändå inte lyckats ställa om oss än efter tiden här nere i Thailand. Ingen av oss kunde somna igår kväll. Jag la inte igen mina ögon förrän vid 02 inatt. Som tur var hade vi ställt klockan på 09 imorse så vi inte skulle missa frukosten.

Idag har det varit kanonväder hela dagen. Man får inte klaga på vädret men idag har det nästan varit FÖR varmt. Vi kom ut i solen vid 10.30, men man fick varva poolen och skuggan. Vid 12.30 gick vi in och la oss en stund i vår svala bungalow och läste, sov och gjorde lite läxor. Sen kröp vi ut i solen igen vid 14-tiden. Då spenderade vi tiden i vattnet fram till 17.

Vi har fortsatt umgås med den jättetrevliga familjen jag berättade om igår. De bor ju på samma resort. Dom kommer från Varberg och har en flicka som är ett år yngre än Majsan.

Ikväll tog vi en promenad nere på stranden. Hur många restauranger som helst. Vi valde till slut den restaurang dom hade mest färgglada lampor :-) Massa god mat och dryck!!! Sen när vi kom hem satt vi kvar ute och pratade med lite andra svenskar, käkade lite chips och drack lite öl och barcadi.

Nu är kl 22 och hela familjen ligger nerbäddad på rad som små röda räkor. Imorgon får vi se vad som händer. Inga planer. Grymt skönt. Love it!

Ännu en dag i paradiset

tisdag, oktober 29th, 2013

1:a dagen

måndag, oktober 28th, 2013

Vaknade och hade precis sovit över frukosten. Men vi fick dispans och fick i oss frukost. Hade hört talas om de ”fantastiska” bananpannkakorna, men jag vet inte jag… Smakade mest sockerkaka med sirap på.

Idag har det regnat av och till. Imorse kom det en skur på 20 min och då kom det lika mycket vatten som det gör i Sverige på typ 2 dagar. Vi far mest badat och hängt på balkongen. Jag har läst lite och tjejerna gjort lite läxa. Nu på kvällen har vi käkat med en annan familj som vi träffat här på resorten. Dom har en flicka som är ett år yngre än Maja och tjejerna leker jättebra. Trevliga människor. Sen satt det en svensk familj bakom oss som visst hade stuga på Alnö och kände en massa människor från Sundsvall/Alnö. Världen är bra liten.

Mot Thailand

måndag, oktober 28th, 2013

Så är vi då på plats i Thailand.
Det var en lååååång resa. Totalt 24 timmar.
Tåg Sundsvall –> Stockholm, flyg Stockholm –> Bangkok. Flyg Bangkok –> Krabi åsså minibuss Krabi –> Koh Lanta.
Fram till Bangkok gick smidigt. Fanns mycket att fixa ned på planet. Nya plan med bra mediadpelare med både filmer, musik och spel på.
I Bangkok blev det en promenad inne på flygplatsen då den kändes hur stor som helst. Närmare 1,5 km gick vi för att komma från utrikes till inrikes flyg.
Jag var då trött så jag ville då kräkas åt alla otroligt trevliga thailändare men just då tänkte jag att jag slår ner nästa thailändare som gör ett ”Sankta lucia” tecken till mig.

Jag somnade på en bänk i flyghallen i väntan på planet till Krabi. I Krabi kom en minibuss och hämtade upp oss. Bara vår familj i hela bussen med sköna skinsäten å fotstöd och fullt liggläge.
Hela familjen sov som stickar 2 timmar på väg till resorten. När vi kom fram var kl 12.00 Thailänska tid (06.00) svensk tid så då hoppade vi ner i poolen och kämpade fram till 19 innan vi äntligen fick sova. Jag lovar vi somnade på 2 min allihopa. Sen sov vi 15 timmar i sträck och vaknade hyfsat pigga, även om Maja bad om att då sova en stund till.

Konferens

fredag, oktober 25th, 2013

Har varit iväg till Stockholm på konferens.
Normalförlossning avhandlades av div. pålästa människor.
10 barnmorskor var vi får jobbet.
Både på hotell och gick på teater på kvällen.
Somnade trots en mycket bra teater – Rainman.
Nu sitter vi på tåget hem till Stockholm.
Imorgon åker vi till Thailand.

T.G.I.F

fredag, oktober 18th, 2013

Äntligen fredag.
Storken har varit helt galen den här veckan.
Det har sprutar ut ungar dagar som nätter.
Igår var jag helt färdig som artist och tänkte söka jobb i kassan på Ica.
Fantastiskt skönt att checka ut från jobbet idag med en ledig helg framför mig tillsammans med tjejerna. Vi började en en fredag-em i Birsta.
Lite shopping inför Thailand, middag på IKEA åsså ett besök på skidklubbens bytesmarknad.
Nu har vi bäddat ner oss i soffan framför Idol.
Fredagsmys på hög nivå!

Middag på IKEA

Thea köpte en ny ryggsäck inför Thailandsresan åsså en ny skidhjälm