Archive for juli, 2014

Ej urplockad

tisdag, juli 29th, 2014

Kan meddela att husbilen fortfarande inte är helt urplockad och det ser ut som ett kaos hemma hos oss. Baksidan med att komma hem…

Hemma

lördag, juli 26th, 2014

11.5 timmar tog det hem. Det blev en liten extrasväng till Uddevalla åsså 2 matstopp på det.

Imorgon ska husbilen packas ur… urk vad jobbigt men det måste göras.

Nu när vi kom hem ikväll kom precis våra grannar hem också så då tog vi ett glas vin på deras altan och småpratade lite. Trevligt var det!

Stenungsund

fredag, juli 25th, 2014

Vi har haft några varma och härliga dagar i Stenungsund hos familjen Halvarsson/Thisell. Det har varit väldigt varmt.

I onsdags åkte vi till en liten strand i Stenungsund. Barnen badade och fiskade krabbor. Vi vuxna huserade på en filt spanandes ut över havet.

Igår torsdag åkte vi till Lysekil. En fantastisk lunch innan vi besökte ”havets hus”. En spännande ställe där man kunde se en hel massa djur som lever i havet.

På kvällen kom Fredrik och vi käkade enskaldjursbuffe som hette duga. Räkor, havskräftor,  musslor, lax, rödspätta mm.

Idag åker vi hemåt. Vid 23 ikväll ska vi anlända hem på Briggis. Ska bli skönt att komma hem även om vi haft en fantastisk semester. På måndag är det vardag igen.

Bordershopen i Puttgarden

tisdag, juli 22nd, 2014

Sjukt billigt och ändå kunde det bli så dyrt?! Hur går det ihop.

Har aldrig sett så mycket alkohol på ett och samma ställe.

Svedala

tisdag, juli 22nd, 2014

Vi är hemma i Sverige sedan 1.5 dygn. Träffat upp våra vapendragare familjen Hulling för att avsluta denna fantastiska semester som varit den bästa ever.

På Vilshärads camping har vi bott. Solat, slappat, grillat och pratat ikapp oss – vi har ju ändå inte träffats på 5 dagar.

Vid 22.30 packade vi ner ett par champange-flaskor, några glas och gick ner till stranden. Där satt vi och skålade, sjöng och sammanfattade semestern.

Idag fortsätter vi mot fam Thisell/Halvarsson i Stenungsund men först en sväng till Ullared.

Puttgarden vs Putgarten

söndag, juli 20th, 2014

Det blir en Jäkla skillnad i resvägen om du knappar in Putgarten istället för Puttgarden på GPS:en. Nu när vi stannade för lite mat vid 16 – tiden trodde vi oss ha 4 timmar kvar till färjan men när jag studerade kartan lite närmare insåg jag att jag stavat fel och vi har bara 15 mil kvar till färjan. Ändrade planer och vi hoppas hinna med en färja ikväll och även orka ta oss genom Danmark för att landa på svensk mark sent ikväll.  Jippi!!!!

Valkenburg i Holland

Inatt har vi bott på en ställplats i Holland. Vi sökte på ställplatser i närheten av Liege och 30 km från Liege låg denna och då var vi tydligen inne i Holland i ett ställe som hette Valkenburg.

Det var fantastiskt fint. Fanns både camping och en ställplats. Om man bodde på campingen hade varje plats en egen hängmatta och allt var otroligt välskött.

Ställplatsen i Valkenburg

Vi stod på ställplats eftersom vi bara skulle stanna över natten. Vi betalade 16€ så det var ganska dyrt men du hade tillgång till toaletter, duschar och ström. GPS-kordinator hit är  50°51′37″ 5°49′ 51″
Dom säger att Holland är platt men det stämmer inte på Valkenburg.

Då det fick så otroligt bra att åka igår håller vi tummarna för en lika bra dag idag och skippar stoppet i Bremen inatt och drar direkt till Puttgarden. Det blir 84 mil totalt idag i så fall. Men det får ju naturligtvis bli några stopp under dagen.

Fantastiska barn

lördag, juli 19th, 2014

Don har varit helt fantastiska våra barn när vi reser. Trots långa resdagar i bilen så gnälls det aldrig.  Idag har det blivit en lång resdag pga köer i trafiken så den 7 timmar långa resan tog istället 11 timmar. Vi gjorde 3 stopp under dagen.  När vi kom fram var det bara direkt i säng för att imorgon kliva upp och sätta sig och åka igen.

Dom har ju naturligtvis aktiviteter. Ljudböcker, Ipad, DVD, rit- och pyssel saker och spel som dom sysselsätter sig med.

Mot Belgien

lördag, juli 19th, 2014

Idag har vi lämnar Granville för att fortsätta vår resa mer norrut. Vi har haft några fantastiskt sköna och lugna dagar i solen. Barnen har badat och badat och badat.

Idag åker vi mot Belgien och tänkte övernatta på en ställplats utanför Liege. Imorgon fortsätter vi sedan ytterligare 40 mil till Bremen. Där blir det nog samma ställplats som när vi åkte ner. I Bremen hoppas vi på att hinna träna, duscha och kanske äta ute på nån restaurang.

Mussel-afton

fredag, juli 18th, 2014

Ikväll var det mussel-afton på vår camping. Pether och barnen äter gärna musslor medan jag fick hålla till godo med en pizza på restaurangen.